Nie powinno być dla nikogo niespodzianką, że napoje gazowane i energetyczne są niezdrowe. Ale podejrzewam, że nie spodziewacie się, jak bardzo niezdrowe takie napoje mogą być w rzeczywistości.

Zapewne powyższe zdjęcie jest Wam znane, a jeśli nie, to pewnie przynajmniej spodziewaliście się czegoś "podobnego" w kwestii zawartości cukru w popularnych soft drink'ach:) Jeśli jednak ogólne przekonanie, że napoje gazowane i napoje energetyczne sieją spustoszenie w naszych organizmach, to liczę na to, że poniższy post zrobi swoje! Na badanie trafiłem przypadkiem, przeglądając niezastąpione SuppVersity.

W badaniu Sartor et al. z 2012 r. sprawdzono, jak na organizmy jedenastu osób wpłynie spożywanie dwóch puszek napoju energetycznego dziennie (czyli 760 ml “energetyka” dziennie, co w wypadku tego napoju znaczyło prawie 130g węglowodanów), przez 4 tygodnie. Wszystkie osoby prowadziły wcześniej “umiarkowanie aktywny” tryb życia, były zdrowe i szczupłe. Średnia wieku wynosiła 26 lat.

Badani pojeni byli Lucozade Energy, napojem którego nie ma w Polsce, ale swoim składem nie odbiega specjalnie od składu innych napojów gazowanych i energetyzujących – rzeczywiście ma więcej cukru (17.2g/100ml) niż np. Coca Cola (10.6/100ml) albo Red Bull lub Tiger (11g/100ml).

Wyniki

Po 4 tygodniach okazało się, że średni wzrost masy tłuszczowej u badanych wynosił 1 kg!  Ale to nie wszystko:

fat-energetic.jpg (orig)                               za:http://suppversity.blogspot.de/2012/06/fat-content-per-energy-drink-0g-body.html

Od razu rzuca się w oczy wyraźny wzrost IR (Insulin Resistance, czyli insulinoodporność, jedna z głównych przyczyn zachorowań na cukrzycę), a tym samym spadek wrażliwości insulinowej (oznaczone na wykresie jako HOMA, od nazwy wskaźników, za pomocą których mierzy się jej poziom z krwi -  Homeostatic Model Assesment). Widoczny jest też znaczny wzrost “złego cholesterolu” (LDL).

Sartor et al. nie poprzestali jednak na tym i w procesie dalszych badań stwierdzili, że nie tylko zmieniła się gospodarka glukozy w organizmach badanych, ale również znacznie zmniejszyła się umiejętność organizmu do czerpania energii z tłuszczu. Innymi słowy, organizm uzależnił się od czerpania energii z najłatwiejszego źródła, ale jednocześnie znacznie ograniczył inne sposoby jej wytwarzania. Zaskoczeni?

Na koniec polecam świetnie zmontowany i fantastycznie merytoryczny film o wpływie cukru na nasz organizm, stworzony przez organizację TED. Film trwa 5 minut i ma polskie napisy (klik na zdjęcie):

 Zrzut ekranu 2014-07-03 o 1.23.39 PM.png (małe)

Dowiecie się z niego w jaki sposób uzależniamy się od cukru, jak wpływa on na nasz organizm i w jaki sposób przytępia nasze zmysły np. zmysł smaku. Bon Apetit :)

 


1. Sartor F, Jackson MJ, Squillace C, Shepherd A, Moore JP, Ayer DE, Kubis HP. Adaptive metabolic response to 4 weeks of sugar-sweetened beverage consumption in healthy, lightly active individuals and chronic high glucose availability in primary human myotubes. Eur J Nutr. 2012 Jun 26.
2. Sartor F, Donaldson LF, Markland DA, Loveday H, Jackson MJ, Kubis HP. Taste perception and implicit attitude toward sweet related to body mass index and soft drink supplementation. Appetite. 2011 Aug;57(1):237-46. 
3. http://suppversity.blogspot.de/2012/06/fat-content-per-energy-drink-0g-body.html
4. http://www.diabetes.co.uk/insulin/insulin-sensitivity.html

03 lipiec | Laboratorium

KOMENTARZE (0)

KOMENTUJ

W poprzednich dwóch częściach pisałem o tym, jak sobie radzić z przeziębieniem. Dzisiaj będzie kilka wskazówek jak się uporać z naszym planem treningowym, kiedy już zdołaliśmy się uporać z przeziębieniem/pomniejszą kontuzją i jesteśmy gotowi wsiąść na nasz przykurzony już rower. czytaj więcej →